26 czerwca 2025
Posiedzenie Prezydium Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia w dniu 25 czerwca br. z udziałem strony pracowników i pracodawców poświęcono przedstawieniu informacji na temat finansowania ustawowo gwarantowanych wynagrodzeń w ochronie zdrowia (należnych od 1 lipca br.). Odbyła się także dyskusja na temat przyszłości zmian ustawowych w obszarze płac. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ Corocznie Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, na podstawie danych finansowych zebranych od podmiotów leczniczych, przedstawia do decyzji Ministra Zdrowia 3 warianty Rekomendacji, zawierające propozycje zakresu obszarów mających być objętych finansowaniem w danym roku. I tak, w tym roku przedstawiony: wariant 1 uwzględnia tegoroczne skutki finansowe ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych; wariant 2 ,,konsumuje’’ wariat 1 oraz dodatkowo uwzględnia: wzrost kosztów z tytułu inflacji (w tym cen energii), zwiększone finansowanie wybranych świadczeń (np. psychiatria dziecięca, opieka długoterminowa, SOR), wyższe środki dla szpitali I i II poziomu zabezpieczenia szpitalnego (sieci szpitali), wzrost wycen w neurologii, ginekologii i rehabilitacji stacjonarnej; wariant 3 konsumuje 2 powyższe oraz dodatkowo ma na celu: ,,poprawę płynności finansowej i dostępności świadczeń poprzez zwiększenie liczby jednostek rozliczeniowych wzakresach o największym potencjale wzrostu” (chodzi o szpitale, które z tzw. sieci (PSZ), które w 2024 r. przekroczyły limit świadczeń w ramach ryczałtu, dostaną specjalną premię – jest ich około 370). Minister Zdrowia w dniu wczorajszym ogłosiła wybór wariantu 3 co oznacza, że do systemu ochrony zdrowia trafi około 18 mld zł – na zakresy zadań wskazanych powyżej. Obecnie rozpocznie się proces przygotowania aneksowania umów podmiotów leczniczych z NFZ (około 35 tys. aneksów); na ich podstawie pieniądze trafią do placówek i pracowników. Możne spodziewać się, że pieniądze na wynagrodzenia pracowników trafią do nich w sierpniu br., z wyrównaniem za lipiec. Wybór wariantu najszerszego zakresowo oznacza także, że jest przestrzeń do zwiększenia finansowania dla grupy pracowników niemedycznych (nieobjętych tabelą zawartą w załączniku do ustawy). To także szansa dla organizacji związkowych na ponowne negocjacje płacowe. Istotną i zasadniczą częścią posiedzenia Prezydium Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia była kontynuacja dyskusji ze stroną rządową odnośnie umów kontraktowych, jak i szerszego kontekstu dotyczącego wynagrodzeń pracowników. Strona rządowa nie przedstawiła żadnej propozycji odnoszącej się do ograniczenia wynagrodzeń kontraktowych ze środków publicznych (ponad 21 proc. osób zatrudnionych jest na umowach kontraktowych, a ponad 13,5 proc. na innych formach umów cywilnoprawnych), co było istotnym i wspólnym postulatem całej strony społecznej. Pojawiły się natomiast propozycje ze strony Ministerstwa Zdrowia ograniczające wskaźnik wzrostu wynagrodzeń pracowników w kolejnych latach – na co strona związkowa kategorycznie nie wyraziła zgody. Rozmowy będą kontynuowane na posiedzeniu plenarnym Zespołu 10 lipca br. Poniżej oficjalny: Komunikat po posiedzeniu Prezydium Trójstronnego Zespołu do Spraw Ochrony Zdrowia 25 czerwca 2025 r. w Ministerstwie Zdrowia,,Strona rządowa poinformowała, że wzrosty najniższych wynagrodzeń od lipca 2025 r. będą realizowane w oparciu o ustawę w jej obecnym brzmieniu. Przedstawiono informację o wybranej rekomendacji AOTMiT.Ministerstwo Zdrowia przedstawiło propozycje kierunków zmian w ustawie o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych.Strona związkowa poinformowała, że odrzuca przedstawione propozycje zmian w mechanizmie waloryzacji najniższych wynagrodzeń.Strona związkowa i strona pracodawców uważają za niezbędne, aby elementem dalszych rozmów był pomiar oraz wdrożenie interwencji dotyczącej rekompensowania ze środków publicznych wynagrodzeń kontraktowych.Strona pracodawców chce kontynuować rozmowy ze wszystkimi stronami zainteresowanymi dialogiem w sprawie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych.Posiedzenie Trójstronnego Zespołu zaplanowano na 10 lipca 2025 r.’’ RG
Czytaj więcej
11 czerwca 2025
Prezydium Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia dyskutowało o aktualnych i przyszłych wyzwaniach związanych z wynagrodzeniami pracowników ochrony zdrowia. Kontynuacja rozmów – jeszcze w tym miesiącu. Renata GórnaCzłonek Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia W posiedzeniu Prezydium Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia, które odbyło się 10 czerwca br. z udziałem stron: pracowników, pracodawców i rządowej – OPZZ reprezentował dr Tomasz Dybek, członek Zespołu (każda ze stron w posiedzeniu Prezydium jest reprezentowana przez jedną osobę). Kontynuowano rozmowy na temat tegorocznej realizacji wzrostu wynagrodzeń, która nastąpi od 1 lipca br., wynagrodzeń kontraktowych, jak i sytuacji finansowej całego systemu ochrony zdrowia. Na wiele pytań strony- związkowa i pracodawców, nie uzyskały odpowiedzi od przedstawiciela rządu wiceministra Jerzego Szafranowicza, stąd rozmowy będą kontynuowane 25 czerwca bm. Nadal nie wiadomo ile, w jakim wariancie i jakiej formie będą realizowane lipcowe podwyżki płac w ochronie zdrowia, wciąż nie ma podpisanego planu finansowego NFZ na ten rok, a za 2 miesiące rozpocznie się procedura projektowania planu na rok kolejny 2026. I wreszcie – nie wiadomo, jakie jest stanowisko strony rządowej do obywatelskiego projektu nowelizacji ustawy o wynagrodzeniach w ochronie zdrowia (autorstwa OZZ Pielęgniarek i Położnych), procedowanego od miesięcy w sejmowej Podkomisji. Znaki zapytania pojawiają się także w obszarze podejścia strony rządowej do wysokości kontraktów pracowników medycznych.Dialog już dawno nie był tak jednostronny; liczmy, że kolejne czerwcowe posiedzenie przyniesie odpowiedzi na stawiane przez stronę społeczną pytania. Treść uzgodnionego przez strony komunikatu po posiedzeniu Prezydium Trójstronnego Zespołu do Spraw Ochrony Zdrowia:,,10 czerwca br. odbyło się spotkanie Prezydium Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia, w którym wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia, Narodowego Funduszu Zdrowia, central związkowych oraz reprezentatywnych organizacji pracodawców.Strona rządowa poinformowała, że wzrosty najniższych wynagrodzeń od lipca 2025 r. będą realizowane w oparciu o ustawę w jej obecnym brzmieniu.Podczas obrad dyskutowano sprawy związane z kwestią wynagrodzeń w ochronie zdrowia.Wszystkie strony podjęły decyzję o kontynuacji rozmów o wynagrodzeniach w tym wynagrodzeniach kontraktowych podczas posiedzenia prezydium, które odbędzie się 25 czerwca br. w Ministerstwie Zdrowia. Na posiedzeniu Prezydium zostanie przedstawione stanowisko strony rządowej we wskazanym wyżej zakresie’’ RG
Czytaj więcej
21 maja 2025
Członkowie Komisji Polityki Senioralnej OPZZ dyskutowali o bieżących problemach seniorów, jak i wyzwaniach na przyszłość. Posiedzenie odbyło się w dniu 20 maja br. w siedzibie OPZZ pod przewodnictwem Jerzego Wiśniewskiego. Informacja bieżąca koncentrująca się na polityce rządu w obszarze polityki senioralnej, w tym aktywność OPZZ w ramach Rady Dialogu Społecznego w zakresie świadczeń emerytalno – rentowych to główne zagadnienia podjęte na posiedzeniu komisji. Dyskutowaliśmy w szczególności o wypłacie przez ZUS w roku bieżącym dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów (tzw. trzynastej emerytury), jak i tegorocznej wypłacie świadczeń emerytalno – rentowych po marcowej waloryzacji. Omówiony został także stan prac w Radzie Dialogu Społecznego w zakresie ustalania wskaźnika waloryzacji rent i emerytur na 2026 r. oraz bieżące zagadnienia praktyczne związane z wdrażaniem renty wdowiej, która ma być wypłacana już od 1 lipca br. Część spotkania koncentrowała się także na działaniach w obszarze starzenia się pracowników i propozycjach OPZZ wspierających tę grupę zatrudnionych. Członkowie komisji podkreślali istotną rolę działalności rad seniorów w regionach i konieczność popularyzacji tej formy aktywizacji seniorów.Wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin przedstawił stan bieżących aktywności OPZZ w zakresie polityki społecznej. W posiedzeniu, oprócz członków komisji uczestniczyli eksperci Wydziału Polityki Społecznej OPZZ: Renata Górna i Michał Polakowski, którzy poprowadzili merytoryczną część posiedzenia. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ
Czytaj więcej
16 maja 2025
Posiedzenie Zespołu problemowego ds. ubezpieczeń społecznych Rady Dialogu Społecznego, które odbyło się w dniu 15 maja br., poświęcono omówieniu stanu negocjacji rządowych w zakresie nowelizacji przepisów rozporządzeń UE regulujących koordynację systemów zabezpieczenia społecznego. Rozmawialiśmy także o emeryturach pomostowych, stażowych oraz rozwiązaniach emerytalnych w obszarze III filaru. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ Podjęcie prac nad nowelizacją ustawy w zakresie emerytur pomostowych to inicjatywa partnerów społecznych: strony pracowników i strony pracodawców RDS, zawarta w Uchwale nr 132 RDS przyjętej w październiku ub. roku. Uchwała zawiera apel strony społecznej do rządu o podjęcie prac w celu przygotowania, w uzgodnieniu ze stroną społeczną projektu nowelizacji ustawy w zakresie emerytur pomostowych dla grup zawodowych uzgodnionych w dialogu dwustronnym. Wskazaliśmy także, że w przypadku konieczności uzupełnienia dokumentacji odnoszącej się do konkretnego rodzaju prac wykonywanych w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze istotne będzie przedstawienie odpowiednich wytycznych do uzupełniania dokumentacji. Obecnie trwają prace nad analizą dokumentacji w ramach Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – PIB i Instytutu Medycyny Pracy. W przypadku pozostających jeszcze do wyjaśnienia wątpliwości przedstawiciele niektórych rodzajów prac będą jeszcze zapraszani na spotkania z ekspertami Instytutu. Podczas posiedzenia, na pytanie OPZZ o stan prac nad stanowiskiem rządu w sprawie projektów ustaw regulujących emerytury stażowe, wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej poinformował, że są one obecnie w rządowym procesie legislacyjnym. Oznacza to, że w ramach Stałego Komitetu Rady Ministrów będzie przygotowywane stanowisko rządu – liczymy, że będzie ono pozytywne i prace nad regulacjami stażowymi będą niebawem wznowione. Istotna jest opinia Ministra Finansów, ale nie mniej ważne jest ,,zielone światło” dla inicjatyw stażowych wyrażone przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Czekamy więc na efekt uzgodnień w ramach prac rządu. Członkowie Zespołu kontynuowali dyskusję nad stanem nowelizacji przepisów rozporządzeń UE regulujących koordynację systemów zabezpieczenia społecznego – inicjatywę tę wniosło ministerstwo do zagadnień istotnych do omówienia w ramach prezydencji. Tematyka w tym zakresie koncentruje się na 3 obszarach: regulacji pojęcia „siedziba lub miejsce prowadzenia działalności przedsiębiorstwa” wykorzystywanego dla celów ustalania systemu ubezpieczeń, właściwego dla osób wykonujących pracę w kilku państwach UE (np. w transporcie międzynarodowym), prenotyfikacji czyli obowiązku uprzedniego powiadamiania państwa wysyłającego o zamiarze podjęcia pracy za granicą oraz warunków wypłaty zasiłków dla bezrobotnych. W tej części posiedzenia każda ze stron przedstawiła swoje stanowiska, na podstawie których będzie przygotowane Stanowisko strony pracowników i pracodawców Zespołu.Na zakończenie podjęto także decyzję o powołaniu Grupy roboczej ds. oszczędzania w IKE, IKZE, PPE i PPK, w ramach Zespołu ds. ubezpieczeń społecznych, z udziałem reprezentantów każdej z organizacji. OPZZ reprezentowane było przez członków Zespołu: Sebastiana Koćwina i Sławomira Łukasiewicza oraz Renatę Górną (w charakterze eksperta).
Czytaj więcej
23 kwietnia 2025
Zastrzeżenia konstytucyjne, brak konsultacji społecznych, nierówności społeczne i niestabilna przyszłość finansowa publicznego systemu ochrony zdrowia to niektóre z uwag zgłoszonych przez OPZZ w Senacie, podczas rozpatrywania ustawy obniżającej składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Wczoraj, 22 kwietnia br. w godzinach wieczornych połączone komisje senackie: zdrowia i finansów publicznych dyskutowały nad ustawą, której losy rozstrzygną się na bieżącym posiedzeniu Senatu 23 kwietnia br. Renata Górna , Wydział Polityki Społecznej OPZZ OPZZ skierowało pismo do Marszałek Senatu Pani Małgorzaty Kidawy - Błońskiej o odrzucenie ustawy w całości. Najważniejsze argumenty przemawiające za takim wnioskiem OPZZ przedstawiało wielokrotnie; są nimi m.in. nierówne traktowanie ubezpieczonych, perspektywa niekorzystnych zmian na rynku pracy poprzez wypieranie stabilnych form zatrudnienia i omijanie standardów ochrony pracowniczej jak też brak gwarancji finansowych dla NFZ w sytuacji deficytu. Podczas dyskusji wątek konsultacji społecznych był szczególnie eksponowany, zwłaszcza przez Biuro Legislacyjne Senatu, które wniosło szereg uwag ogólnych i szczegółowych natury konstytucyjnej. Zaskakującym był przekaz niezrozumienia, czym są konsultacje społeczne i za jak znaczącą wadliwość proceduralną i konstytucyjną należy traktować ich brak. Mimo zastrzeżeń natury konstytucyjnej senackie komisje przegłosowały wniosek o uchwalenie ustawy bez poprawek. Podczas plenarnego posiedzenia Senatu będzie głosowany także wniosek mniejszości o odrzucenie ustawy. RG
Czytaj więcej
07 kwietnia 2025
W Światowym Dniu Zdrowia i Dniu Pracownika Służby Zdrowia przypominamy programowe postulaty OPZZ w tym obszarze. Od 40 lat funkcjonowania OPZZ Pacjent i Pracownik są w centrum naszych działań. W obecnej kadencji dla OPZZ priorytetem są w szczególności wyzwania – demograficzne, kadrowe i finansowe oraz poprawa dostępności pacjentów do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ Programowe cele, jakie OPZZ realizuje w obecnej kadencji koncentrują się wokół szeregu działań zmierzających do: szybszego / lepszego dostępu do świadczeń gwarantowanych ze środków publicznych m.in. poprzez przesunięcie wybranych procedur diagnostycznych i terapeutycznych z opieki szpitalnej do ambulatoryjnej i podstawowej zwiększania finansowania publicznego systemu ochrony zdrowia, w tym rosnącego udziału budżetu państwa w nakładach na zdrowie opracowania z partnerami społecznymi strategii na rzecz polityki kadrowej w ochronie zdrowia, w tym wdrożenia systemowej polityki kształcenia personelu opiekuńczego gwarancji obowiązujących zasad wynagradzania dla wszystkich grup zawodowych w ochronie zdrowia i objęcia regulacjami płacowymi pominiętych grup pracowników zwiększania rangi profilaktyki i prewencji chorób cywilizacyjnych, w tym zmian w obszarze medycyny pracy odnośnie badań profilaktycznych uwzględniających także potrzeby zdrowotne starszych pracowników odbudowy zdrowia psychicznego pracowników i pacjentów poprawy funkcjonowania zawodowego starszych pracowników i dostosowania środowiska pracy do ich potrzeb i wymagań zdrowotnych monitorowania wykorzystywania teleporad, by były one narzędziem wspomagającym, a nie zastępującym dostęp pacjentów do opieki zdrowotnej – podstawowej czy specjalistycznej wzmocnienia leczenia uzdrowiskowego jako najtańszej formy przywracania pacjentów do zdrowia; Dziś dla PACJENTÓW najważniejszym postulatem jest bezpieczeństwo zdrowotne tj. pewność, że otrzymają szybką pomoc w razie zagrożenia ich zdrowia czy życia.Dla PRACOWNIKÓW sprawą fundamentalną jest utrzymanie systemowych regulacji wynagrodzeń zasadniczych w ochronie zdrowia i dalsza poprawa warunków i organizacji pracy.Dla SYSTEMU OCHRONY ZDROWIA – stabilne, wzrastające finansowanie i przejrzyste zasady współpracy sektora publicznego i prywatnego.Dla OPZZ ważny jest dialog, aby działać na rzecz realizacji tych wszystkich postulatów. (RG)
Czytaj więcej
04 kwietnia 2025
W dniu dzisiejszym tj. 4 kwietnia 2025 r., Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Głosowało 428 posłów, ZA było 213, PRZECIW – 190, wstrzymało się – 25 posłów. Ustawa została uchwalona dzięki wstrzymującym się głosom Konfederacji i Republikanów. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ Przeciw uchwaleniu ustawy były kluby: Lewicy i Razem oraz PiS (poza 7 głosami wstrzymującymi). Zaskoczeniem okazała się decyzja minister zdrowia Izabeli Leszczyny, która poparła projekt, pomimo wcześniejszych deklaracji o swojej negatywnej opinii; wielokrotnie też wskazywała, że ,,NFZ tego nie udźwignie’’. Ustawa jest kosztowna dla systemu ochrony zdrowia (ubytek 4,7 mld zł), choć jeszcze przed głosowaniem minister finansów zapewnił, że deficyt Narodowego Funduszu Zdrowia poniesie budżet państwa. Ustawa wprowadza preferencje opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakłada, że część zryczałtowana składki będzie wynosić 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę. Druga część będzie obliczana od nadwyżki dochodów powyżej 1,5-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia u przedsiębiorców rozliczających się skalą podatkową lub podatkiem liniowym (stawka 4,9 proc.). W przypadku przedsiębiorców rozliczających się ryczałtem - druga część składki będzie naliczana od nadwyżki przychodów powyżej 3-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (stawka 3,5 proc.).Projekt zakłada także obniżenie składki do 9 proc. z 75 proc. minimalnego wynagrodzenia (obecnie jest 9 proc. minimalnego wynagrodzenia) dla przedsiębiorców opłacających podatek w formie karty podatkowej. Nie zmieni się natomiast wysokość składki płaconej przez pracowników zatrudnionych na umowę o pracę - nadal będzie to 9 proc. wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, w całości finansowane przez pracownika i odprowadzane z wynagrodzenia za pracę brutto. Bezsprzecznym jest, iż ustawa wprowadza nieuzasadnione preferowanie przedsiębiorców w systemie ochrony zdrowia, antagonizuje pracowników i pracodawców, pogłębiając przy tym dysproporcje dochodowe pomiędzy nimi. OPZZ negatywnie odnosił się do różnych propozycji zmian reformujących składkę zdrowotną już od ubiegłego roku i od czasu pojawiania się różnych pomysłów, niekorzystnych i dla pacjentów i dla pracowników. Ponad rok temu, 25 marca 2024 r. OPZZ przyjęło stanowisko w sprawie rządowej propozycji zmian finasowania składki na ubezpieczenie zdrowotne, w którym apelowaliśmy do rządu o rozpoczęcie debaty publicznej o systemowych zasadach opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz o wycofanie się z tej propozycji. Od listopada 2024 r. byliśmy aktywni na każdym etapie prac legislacyjnych w sejmowej Podkomisji nadzwyczajnej oraz komisjach: Zdrowia i Finansów Publicznych, przedstawiając stanowisko OPZZ. W grudniu 2024 r. negatywnie o propozycjach rządowych wypowiedziała się Rada OPZZ przyjmując stanowisko w tej sprawie.Pozostał jeszcze etap prac senackich (najbliższe posiedzenie Senatu już 9 kwietnia br.) oraz decyzja Prezydenta. OPZZ do czasu zakończenia prac legislacyjnych będzie przedstawiał argumenty za szkodliwością uchwalonych dziś przepisów. (RG)
Czytaj więcej
19 marca 2025
Zaledwie 3 minuty trwało procedowanie i przyjęcie sprawozdania sejmowej Podkomisji nadzwyczajnej obniżającej składkę na ubezpieczenie zdrowotne. W godzinach wieczornych, w dniu wczorajszym (18 marca bm.), połączone komisje Zdrowia i Finansów Publicznych, większością głosów przyjęły projekt ustawy. Już dziś, tj. 19 marca zaplanowano II czytanie projektu na Sali plenarnej Sejmu. Tym samym decyzją komisji obniżono finanse Narodowego Funduszu Zdrowia w przyszłym roku o co najmniej 4,7 mld złotych. Renata Górna, dyr. Wydziału Polityki Społecznej OPZZ O projekcie ustawy nowelizującej przepisy w zakresie składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców, OPZZ od początku przedstawiało negatywną opinię. Jako jedyni upominaliśmy się o pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, wskazując nie tylko na nierówności pomiędzy obywatelami, co do obciążeń podatkowych i niezgodności z zasadą solidarności społecznej, ale także podkreślaliśmy osłabienie zatrudnienia etatowego, które może stawać się nieatrakcyjne. Tworzy się bowiem dodatkowe zachęty do podejmowania działalności gospodarczej wyłącznie w celu minimalizacji obciążeń podatkowych. Przypomnijmy, że zgodnie z projektem ustawy przedsiębiorcy od 2026 r. mieliby płacić minimalną ryczałtową stawkę wynoszącą 6,75 proc. najniższej krajowej — dziś byłoby to 314,95 zł miesięcznie. Dopiero, gdy ich dochody przekroczyłyby 1,5-krotność średniego wynagrodzenia (w obecnych warunkach ten próg wynosiłby ok. 12,3 tys. zł miesięcznie), składka miałaby się zwiększać o 4,9 proc. nadwyżki ponad tę kwotę. Nic się natomiast nie zmienia się w takiej sytuacji dla pracowników na tzw. etacie czy emerytów, którzy nadal będą płacić składki zdrowotne w wysokości 9 proc. od całych swoich dochodów. OPZZ podczas prac Podkomisji przedstawiał szczegółowe wyliczenia i argumenty podkreślając narastające nierówności obciążeń podatkowych pomiędzy pracownikami, a przedsiębiorcami.Główny akcent dyskusji podczas prac w Podkomisji koncentrował się także na znaczących kosztach dla systemu ochrony zdrowia, poprzez zmniejszenie wpływów do NFZ. Szacowany deficyt na 2026 r. dla Funduszu to 4 759 mln zł, choć może okazać się większy z uwagi na deklaratywność wielu grup zawodowych w przejściu na korzystniejszą formę opłacania składki zdrowotnej. Pomimo szacunków ekspertów o narastającym deficycie w budżecie NFZ, który już w tym roku wyniesie ok. 30 mld zł – przyjęto projekt. Za projektem było 31 posłów KO, PSL, Polski 2050 i Konfederacji. Przeciw zagłosowało jedynie pięciu parlamentarzystów Lewicy i Razem; 21 osób z klubu PiS wstrzymało się od głosu. Jedynym słyszalnym głosem podczas prac na tą regulacją były opinie i protesty oraz wnioski o odrzucenie projektu – posłów Razem: Adriana Zandberga i Marceliny Zawiszy. Dla większości posłów – utrata płynności finansowej Funduszu nie była argumentem za odrzuceniem ustawy.Bardzo możliwe, że ustawa zostanie uchwalona jeszcze w tym tygodniu. RG
Czytaj więcej
11 marca 2025
Zainteresowanie problematyką renty wdowiej wśród związkowców zrzeszonych w OPZZ zintensyfikowało się z początkiem roku w związku z możliwością składania wniosków o to świadczenie. Czas wnioskowania o rentę wdowią trwa do lipca br. Dzięki współpracy instytucjonalnej z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych podjęliśmy szereg inicjatyw edukacyjno – promocyjnych dedykowanych organizacjom członkowskim OPZZ. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Warto przypomnieć, że renta wdowia to nowa zasada ustalania zbiegu świadczeń emerytalno-rentowych z rentą rodzinną: osobie uprawnionej do renty rodzinnej wypłaca się:1) przysługującą rentę rodzinną oraz 15% innego świadczenia emerytalno-rentowego albo2) przysługujące inne świadczenie emerytalno-rentowe oraz 15% renty rodzinnej.Pierwsze świadczenia będą wypłacane od 1 lipca 2025 r., a maksymalna kwota renty wdowiej to 5636,73 zł brutto. Od początku roku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wypłynęło ponad 512 tys. wniosków o rentę wdowią (stan na 10 marca br.). Z jednej strony to spora liczba beneficjentów, z drugiej - wciąż ponad 1 mln potencjalnych uprawnionych do złożenia wniosków jeszcze tego nie zrobiło. Stąd apel i OPZZ i organów emerytalno – rentowych, by nie czekać na ostatnią chwilę i wnioskować o świadczenie renty wdowiej. W ramach kampanii prowadzonej przez OPZZ wskazywaliśmy jakie są możliwości składania wniosków. Od 1 stycznia 2025 r. klienci mogą składać do ZUS „Wniosek o ustalenie zbiegu świadczeń z rentą rodzinną” osobiście, za pośrednictwem operatora pocztowego oraz poprzez PUE ZUS (eZUS) - formularz jest dostępny na stronie internetowej ZUS i w każdej placówce ZUS.Jednym z ulubionych narzędzi do korzystania przez związkowców na wstępnym etapie weryfikacji ich sytuacji jest ankieta do sprawdzenia warunków do renty wdowiej, która została połączona z kalkulatorem (na stronie internetowej ZUS i OPZZ / w materiałach informacyjnych ze stycznia br.) do wyliczenia szacunkowej kwoty połączonych świadczeń. Narzędzia te cieszą się dużym powodzeniem wśród klientów ZUS niemal 438 tys. z ankiety skorzystało 437 tys. klientów, a z kalkulatora – 473 tys. osób (do połowy lutego).Z bieżącego monitoringu wpływu wniosków z informacji ZUS wynika, że ponad 70 proc. z nich będą stanowiły decyzje o ustaleniu prawa do renty wdowiej, a zaledwie 4 proc. będą to odmowy. Wciąż co 4 złożony wniosek wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, np. wyjaśnienia rozbieżności pomiędzy danymi występującymi na wniosku (dane adresowe, dane o rachunku bankowym, dane o sposobie wypłaty itp.) - w takich sytuacjach nie należy zapominać o pracownikach ZUS, którzy w ostatnich dwóch miesiącach pracują we wzmożonym tempie: średnie czasy oczekiwania i obsługi we wszystkich placówkach ZUS wynoszą zaledwie od 6 do 14 min. W ramach organizowanego przez OPZZ webinaru dla organizacji związkowych podstawowym faktem było wytłumaczenie, że renta wdowia to nie nowe świadczenie, a zbieg prawa do dwóch świadczeń, przypominanie o długim terminie na złożenie wniosku (od stycznia do lipca 2025 r.) oraz możliwość sprawdzenia czy przysługuje renta wdowia i oszacowanie kwoty świadczenia (ankieta i kalkulator). Przypominamy i zachęcamy do korzystania z materiałów informacyjnych umieszczonych na stronie internetowej OPZZ: https://www.opzz.org.pl/aktualnosci/kraj/2025/i/renta-wdowia-komplet-informacji-na-temat-przyznawania-i-warunkow-uzyskania-swiadczenia (RG)
Czytaj więcej
19 lutego 2025
Posiedzenie Trójstronnego Zespołu Branżowego ds. Pomocy Społecznej w dniu 18 lutego br. poświęcono na dyskusję wokół reformy pomocy społecznej oraz spraw pracowniczych zawodów pomocowych. Jesteśmy także krok bliżej do systemowych zmian wynagrodzeń dla pracujących w tym sektorze. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ Branżowy Trójstronny Zespół ds. Pomocy Społecznej pod przewodnictwem wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Katarzyny Nowakowskiej został włączony do dyskusji nad zmianami reformującymi system pomocy społecznej. Propozycje zmian systemowych będą niebawem przedstawione jako efekt prac ministerialnego zespołu ekspertów oraz poddane analizie na forum Trójstronnego Zespołu. Obszary pomocy społecznej mające być przedmiotem zmian koncentrują się wokół zagadnień takich jak: świadczenia pieniężne, Centra Usług Społecznych, mieszkalnictwo, wsparcie i rozwój kadr zawodów pomocowych, wynagrodzenia oraz usługi całodobowe w jednostkach pomocy społecznej. Istotnym rozstrzygnięciem, od dawna będącym postulatem OPZZ, jest decyzja o corocznej weryfikacji kwot kryteriów dochodowych obowiązujących w pomocy społecznej i świadczeniach rodzinnych (obecnie odbywa się raz na 3 lata); projekt w tej sprawie został już przekazany do wykazu prac programowych rządu. Jako strona społeczna rozpoczęliśmy także rozmowy na temat konieczności regulacji systemowej dla pracowników pomocy społecznej w zakresie wynagrodzeń i ich pragmatyki zawodowej, na kształt powstającej obecnie mapy kompetencji zawodów w ochronie zdrowia. Dokonaliśmy analizy wynagrodzeń pracowników socjalnych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej – podobny monitoring płac będzie przedstawiony przez ministerstwo na kolejnych posiedzeniach. To dobra okazja do wstępu pracy nad systemową regulacją wynagrodzeń w pomocy społecznej, o którą od lat upomina się środowisko związkowe. Podczas spotkania została przestawiona informacja dotycząca wypłaty specjalnego dodatku motywacyjnego dla pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej. Przypomnijmy, że jest on wypłacany pracownikom tego sektora od lipca 2024 r. i będzie kontynuowany do 2027 r. Dotychczas programem zostało objętych ponad 134 tys. pracowników realizujących zadania z zakresu pomocy społecznej – otrzymali oni dodatki motywacyjne do wynagrodzenia w wysokości 1000 zł brutto (ok. 681 zł netto). W roku bieżącym na realizację dodatków przeznaczonych jest ponad 1,9 mld zł; tegoroczne środki finansowe na ten cel zostały już przekazane wojewodom. Kolejne spotkanie zaplanowane zostało na kwiecień br.; w międzyczasie będą kontynuowane prace nad zmianami nowelizującymi ustawę o pomocy społecznej z udziałem członków Trójstronnego Zespołu. OPZZ reprezentowali na spotkaniu członkowie Branżowego Trójstronnego Zespołu ds. Pomocy Społecznej: Mateusz Kropidłowski i Justyna Chłopecka oraz ekspert z biura OPZZ Renata Górna.
Czytaj więcej
Wykonanie:ESC SA
-
Aplikacje i strony internetowe